نمایش جزییات خبر
استاندار همدان در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب»؛
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۸

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و کودک نوجوان «دوست من کتاب» برگزار شد و از نفرات برتر جشنواره در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.
مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آئین  اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با حضور علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان؛ سردار مهدی فرجی، مشاور عالی فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان؛ محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، کمال شفیعی‌مشعوف، غلامرضا بکتاش، بهناز ضرابی‌زاده، جواد محقق، میرهاشم میری و برخی از شرکت کنندگان در این جشنواره در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی-هنری ابن‌سینا همدان برگزار شد. در این آیین از مصطفی رحماندوست، به عنوان چهره ماندگار شعر کودک ایران تقدیر به عمل آمد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان در در این آیین ضمن اینکه خواهان انعکاس مظلومیت کودکان بی‌گناه غزه در ادبیات مقاومت شاعران و نویسندکان شد، گفت: باید به تاریخ و تمدن کشور و آنچه در طول قرون به یادگار مانده افتخار کنیم، در دوران دفاع‌مقدس، ادبیات کهن حس تعلق خاطر به ارزش‌ها و اعتقادات را در رزمندگان نوجوان و جوان تقویت کرده بود.

قاسمی‌فرزاد افزود: امروز اگر کشور ما با ثبات و امنیت است، مرهون تلاش گذشتگان و نسل حاضر است که توانستند در راستای حفظ و اعتلای فرهنگ ایران‌اسلامی مؤثر واقع شوند. اساساً شخصیت و تربیت در سنین کودکی، پیش‌دبستانی و دبستان که فطرت انسانی پاک است، تأثیر بسیاری می‌پذیرد.

وی تأکید کرد: در دوران کودکی و نوجوانی آنچه را که در قالب شعر و داستان فراگرفتیم در وجود تک‌تک ما نهادینه شده است و آنچه که در کنار ادبیات و کتاب به دست آوردیم نباید از یاد ببریم.

استاندار همدان با بیان اینکه هنر در قالب شعر، داستان، نقاشی، خوشنویسی و فیلم می‌تواند مفاهیم بسیار ارزشمندی در وجود انسان نهادینه کند، خاطرنشان کرد: از همه کسانی که در عرصه‌های فرهنگ‌سازی برای کودکان تلاش می‌کنند، همچنین از پیشکسوتان حاضر در جمع قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه فعالان فرهنگ‌ساز در حوزه کودکان و نوجوانان نسبت به فرهنگ ملی و اعتقادی، توجه ویژه داشته باشند گفت: شعرای بزرگی در طول قرون همچون حافظ، سعدی و باباطاهر داشتیم که سرآمد هستند و در دنیا نظیر ندارند، این بزرگان افتخارات فرهنگی و ادبی ما به شمار می‌روند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه برای تداوم این زنجیره باید در نسل‌های امروز و فردا این گنجینه گرانبها حفظ شود تصریح کرد: به طوری که ادبیات فاخر فرهنگی را با زبان ادبیات روز منطبق و به کودکان و نوجوانان آموزش داد.

وی تاکید کرد: فضای مجازی آسیب بزرگی است که در خلال آن، محتوای هجو و نامربوط که با فرهنگ ما همخوانی ندارد؛ به جوانان و نوجوانان منتقل می‌شود. ادیبان، شاعران و نویسندگان با روش‌های نوآورانه می‌توانند بین نوجوانان و جوانان و فضای مجازی فاصله ایجاد کنند.

استاندار همدان اظهار کرد: یاد کودکانی که در این ایام زیر بمباران‌های شنیع‌ترین افراد به خاک و خون کشیده شدند را گرامی‌ می‌داریم، در طول حدود هفت ماه بیش از ۳۴ هزار انسان که نیمی از این تعداد کودک بودند به شهادت رسیدند. کودکان مظلوم غزه نباید فراموش شوند، بلکه مظلومیت کودکانی که بی‌گناه به خاک و خون کشیده شدند در ادبیات مقاومت انعکاس یابد.

وی تأکید کرد: امروز ایران‌اسلامی افتخار دارد به برکت خون شهدا در مقابل مستکبران بایستد از همین رو نقش شعرا و نویسندگان در تقویت و انتقال این فرهنگ بسیار حیاتی است.

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

رونمایی از جلد هجدهم کتاب «هدهد سفید» در نمایشگاه کتاب تهران

محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این آیین ضمن اینکه در نهاد کتابخانه‌ها چند سالی ست تعییرات جدی در رویکردها اعمال و به یک نهاد خدمت‌محور تبدیل شده است، اظهار کرد: در کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها نزدیک به ۶۰ نوع خدمت ارائه می‌شود که بخشی از این خدمات مخصوص کودکان و نوجوانان است به نحوی که کمتر از سه سال گذشته طرح «هدهد سفید» در ابعاد مختلف برای فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

اسفاری با تأکید بر اینکه این مهم به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: در همین زمینه کتابخانه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان با نام هدهد سفید فعالیت می‌کنند و کتابخانه‌های سیار نیز به همین نام مزین هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقدام دوم کتاب هدهد سفید است که شماره هجدهم این کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود و در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد، بیان کرد: گام بعدی جشنواره دوسالانه نشان هدهد سفید است که جزء پرطرفدارترین جشنواره‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در نهایت برنامه تلویزیونی هدهد سفید است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و در شبکه کودک پخش شده است. نهاد این خدمات جذاب و ویژه، که تقریباً رایگان است، را به کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت رسانه برای معرفی این خدمات نیز در دستور کار است و معرفی کتابخانه، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج فرهنگ استفاده از کتابخانه مجدانه پیگیری می‌شود.

اسفاری با بیان اینکه حرکت به سمت ایجاد عدالت فرهنگی در سراسر کشور رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، ادامه داد: تلاش ما بر این است که خدمات کتابخانه‌های عمومی چه در پایتخت و چه در دورترین مناطق و بین عزیزان زحمتکش عشایر به جهت دسترسی به امکانات به طور عادلانه ارائه شود. در این راستا طرحی به منظور ارائه خدمت به عشایر در حال اجرا ست.

وی به فعالیت ۷ هزار و ۵۰۰ کتابدار در سراسر کشور در ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه اشاره کرد و گفت: کتابداران در خط مقدم ارائه خدمات هستند. ترویج هر چه بیشتر کتاب و کتابخوانی با جشنواره‌هایی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی، دوسالانه قصه‌گویی نهال امید، نشان هدهد سفید و دیگر عناوین که در حال برگزاری است به جد پیگیری می‌شود.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان گفت: کودکان بی‌گناه غزه حدود هفت ماه است در آماج حملات رژیم منحوس صهیونیستی قرار دارند و در این میان مراکز فرهنگی‌ای همچون کتابخانه و دانشگاه نیز مورد حملات این رژیم جعلی قرار گرفت.

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی «دوست من کتاب»

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه در جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» ۸۵۰ اثر از ۳۱ استان ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت اظهار کرد: در مجموع ۴۲ نفر به عنوان برگزیده در این مراسم تجلیل می‌شوند.

زارعی تصریح کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و هر کجا خبری از تمدن، پیشرفت و توسعه به گوش می‌رسد سرنخ‌هایی از کتاب و کتابت به خوبی مشهود است.

وی ادامه داد: دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان با حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محافل ادبی در کشور و استان‌ها با هدف شناسایی استعدادها و پرورش اندیشه‌ها در راستای غنی‌سازی و ترویج فرهنگ و ادبیات ایران راه‌اندازی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه همچنین هدف از این جشنواره شناخت واقع‌بینانه از ادبیات کودکان و نوجوانان و تلاش مستمر برای پی‌ بردن به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه آنهاست، خاطرنشان کرد: حمایت، هدایت و راهبری بالیدن به نسل نوجوانی است که اندیشه‌ورز جستجو کند، بخواند، بپرسد، بنویسد و روی پای فرهنگ کشور خود بایستد.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت و مأموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؛ محافل ادبی راه‌اندازی شد و  از دل این محفل «جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب» متولد شد.

زارعی گفت: آیین «اختتامیه نخستین دوره جشنواره دوست من کتاب» تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد و امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ شاهد برگزاری اختتامیه دومین دوره هستیم. امروز گرد هم آمده‌ایم تا شعر و داستان‌های ارسالی درباره کتاب و اهمیت آن را مورد تأکید قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در کنار محفل ادبی، محفل قرآن و عترت نیز در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت. به همین دلیل  بخش ویژه دومین دوره جشنواره با محوریت قرآن و عترت پیامبر اسلام(ص) تعریف شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در مرحله اول جشنواره «دوست من کتاب» ۱۹ استان مشارکت داشتند و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت کردند، گفت: نقطه قوت این جشنواره حضور چهره‌های برجسته ادبی به عنوان داوران این جشنواره است که از تک تک آنها باید قدردانی کنیم.

زارعی افزود: در این جشنواره ۸۵۰ اثر از ۳۱ استان در دو بخش شعر و داستان به دبیرخانه ارسال شده است و در مجموع از ۴۲ نفر تقدیر شد. امیدوارم با شناخت عمیق و واقع‌بینانه از کودک و نوجوان و با اشتراک دانش شخصی شاهد رشد، شکوفایی و مانایی ادبیات کودکان و نوجوان باشیم.

برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره به شرح زیر است:

 بخش قرآن و عترت

  •  پیوند فرهادی  از استان تهران با اثر «خوش اخلاق»
  • محبوبه صمصام شریعت از استان اصفهان با اثر «سجده شکر»
  •  فاطمه یعقوبی از استان همدان با اثر «توحید»
  •  مریم زرنشان از استان همدان با اثر «گل و پرنده»
  • اکرم السادات هاشمی از استان تهران با اثر «آیه‌های مهربانی»

 بخش داستان کودکان

  • نفر اول  زهرا ناصری
  • نفر دوم عرشیا جهانی
  • نفر سوم  کوثر جمالی

بخش بزرگسالان داستان کودک

  • نفر اول: دبیر خانه کسی را شایسته این مقام ندانست.
  • نفر دوم ریحانه آبشاهی
  • نفر سوم محدثه انعامی
  • شایستگان تقدیر علی پنبه‌ای
  • شایستگان تقدیر مهین سموات
  •  شایستگان تقدیر هدیه خدایی
  • شایستگان تقدیر پیام محمودی

 بخش شعر کودکان

  • نفر اول آذین عینعلی
  • نفر دوم  فاطمه عینی مومن سرایی 
  • نفر سوم به صورت مشترک سهراب جعفریان و ریحانه گرجی

بخش داستان کودکان

  • نفر اول سیده آنیتا حسینی
  • نفر دوم کوثر جمالی
  • نفر سوم عرشیا جهانی

 بخش شعر نوجوانان

  • نفر اول امیر محمد نانکلی
  • نفر دوم  محمد سینا برنده 
  • نفر سوم  یسنا افشاری

در بخش داستان نوجوانان

  • نفر اول مهزاد بلندیان
  • نفر دوم مائده آبویسانی
  • نفر سوم ام البنین عاشوری

 بزرگسال شعر نوجوان

  • نفر اول مرضیه تاجری
  • نفر دوم منیره هاشمی
  • نفر سوم سمیه تورجی

بخش بزرگسال شعر کودک

  • نفر اول راحمه شهریاری
  • نفر دوم زهرا شفیعی ینگابادی
  • نفر سوم نسرین شهبازی
  • شایسته تقدیر مهدی طراوتی توانا

بخش بزرگسالان داستان نوجوان

  • نفر اول محسن سالاری
  • نفر دوم عطیه مهرابی
  • نفر سوم فاطمه زهرا خیام
  • شایسته تقدیر محمد برخوردار

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت منعکس شود

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید