نمایش جزییات خبر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۹

واکاوی اندیشه‌های آیت‌الله «نجفی‌لاری»؛ از نگرش تمدنی تا اندیشه‌های فقهی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از برگزاری همایش بزرگ مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشه‌های مرحوم آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری خبر داد و گفت: این همایش ساعت iهشت صبح روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
واکاوی اندیشه‌های آیت‌الله «نجفی‌لاری»؛ از نگرش تمدنی تا اندیشه‌های فقهی

حمیدرضا قانعی افزود: آیت‌الله عبدالحسین موسوی نجفی لاری از روحانیون و مجتهدین در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری در استان فارس و از طرفداران مشروطه مشروعه بود که در جریان جنگ جنوب ایران با نیروهای استعمارگر انگلیسی در جنگ جهانی اول نقش بسزایی ایفا کرد.

مهمترین تأثیرگذاری‌ آیت‌الله نجفی لاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آیت الله لاری افزون بر جهاد با تألیف کتب ارزشمندی در علم فقه و کلام و فقه سیاسی، میراث گرانبهایی برای آیندگان باقی گذاشت.

قانعی یکی از مهمترین تأثیرگذاری‌های آیت‌الله نجفی لاری را نمایش اتحاد و همدلی دولت و ملت دانست و گفت: شخصیت آیت الله نجفی لاری از ابعاد و جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است، لذا همایشی با هدف واکاوی اندیشه‌های این فقیه به عنوان یک چهره تأثیرگذار و بررسی زمانه او در شیراز برنامه‌ریزی شد که مهلت ارسال مقاله به این همایش هم تا ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ بود.

موضوعات همایش

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در این همایش مقاله‌ها با موضوعات «نگرش تمدنی» با محوریت مبانی و مؤلفه‌های نگرش تمدنی سید، «نظریه ولایت فقیه و نظام اسلامی» با محوریت ولایت فقیه از منظر امامین انقلاب و آیت‌الله نجفی ‌لاری، سید و اتحاد دولت‌های اسلامی و نقش و جایگاه نماز جمعه در اندیشه او ارائه شده‌اند.

وی اضافه کرد: «حکومت اسلامی در نگرش سید» با محوریت موازین قانون‌گذاری مجلس شورا در مشی سیاسی این علامه مجاهد، نیروی نظامی در شیوه حکومت‌داری سید و مردم سالاری دینی در اندیشه این علامه مجاهد از دیگر موضوعات همایش بود.

زمان و مکان برگزاری همایش

قانعی واکاوی اندیشه‌های کلامی، تفسیری، فقهی_ اصولی و بررسی زمانه سید عبدالحسین را از مهمترین موضوعات این همایش دانست و گفت: «جهاد و مقاومت در اندیشه و عملکرد» با محوریت سید نجفی لاری و قیام رئیس علی دلواری، اقتصاد مقاومتی از منظر سید، مناسبات آیت‌الله نجفی لاری و ایل قشقایی، مقابله با ابرقدرت زمانه و استعمار انگلیسی و مقابله با ظلم در اندیشه سید هم از دیگر موضوعاتی است که فراخوان آن در این همایش داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد: این همایش با همکاری حرم مطهر شاهچراغ روز چهارشنبه در سالن ولایت این آستان مقدس برگزار خواهد شد.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید