نمایش جزییات خبر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۶

مهدی پور: روایت ایران و عراق از یکدیگر باید بی واسطه شکل بگیرد

معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ارشاد تأکید کرد: هدف ما از برگزاری نشست ها و گفتگوها در کشور عراق این است که روایت ایرانی از عراق و روایت عراقی از ایران بی واسطه و مستقیم شکل بگیرد.
مهدی پور: روایت ایران و عراق از یکدیگر باید بی واسطه شکل بگیرد
فرشاد مهدی پور، معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ارشاد در نشست با مدیران رسانه های عراقی گفت: هدف ما از برگزاری این نشست ها و گفتگوها این است که روایت ایرانی از عراق و روایت عراقی از ایران بی واسطه و مستقیم شکل بگیرد. خوشحالم امروز با دکتر علی الموید گفتگوی بسیار خوب و سازنده ای داشتیم که در این جهت گام های واقعی و جدی برداریم.

او ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از رسانه های ایران ماهیت حقوقی دارند و بقیه‌ی رسانه ها توسط افراد حقیقی اداره می شود. حقوقی ها هم توسط دانشگاهیان، دولت و بخش های بزرگ مدیریت می شود. تقریبا همه خبرگزاری ها و روزنامه‌های بزرگ در ایران بخش عربی دارند و ما چند روزنامه مستقل به زبان عربی داریم مانند الوفاق و …

مهدی پور توضیح داد: روزنامه همشهری بعد از طوفان الاقصی یک صفحه خود را به زبان عربی منتشر می کند. پیام های رسانه های ما در خارج از کشور فقط دینی و فرهنگی نیست بلکه شامل گردشگری و معماری و حوزه های تخصصی هم می شوند. تاکید می کنم این رسانه ها اولویت خودشان را طبق قانون، اطلاع رسانی و آگاه بخشی می دانند.

او درباره نوع حمایت از رسانه ها در داخل کشور توضیح داد: حمایت از رسانه ها مشتمل بر اقدامات مستقیم و غیر مستقیم است. در حمایت مستقیم حمایت مالی می شوند و همچنین این حمایت شامل نیروی انسانی هم می شود. همچنین رسانه ها حمایت حقوقی هم می شوند. همچنین ما دارای دادسرای مخصوص برای رسیدگی به شکایت‌های رسانه ای هستیم.

مهدی پور گفت: حمایت غیر از مستقیم از رسانه ها شامل معافیت‌های مالیاتی می شود. طبق قانون اساسی نظارت پیشینی در رسانه ها ممنوع است و تخلف تلقی می شود و امکان سانسور قبل از انتشار در رسانه ها وجود ندارد این از افتخارات جمهوری اسلامی است. در حالیکه دوره پهلوی نظارت قبل انتشار وجود داشت.

او بیان کرد: نظارت بر رسانه ها توسط یک هیات نظارت و فراقوه ای و یک صنف رسانه ای انجام می شود. خطوط قرمز توسط قانون تعیین شده است و این هیات مسئول تطبیق خطوط قرمز با عملکرد رسانه هاست. ما قانون دیگری در ایران به نام قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داریم. در این قانون هر فرد ایرانی و به ویژه روزنامه نگاران حق دارند در همه پرونده ها به صورت زنده سوال کنند و اطلاعات را دریافت کنند. اگر مقام خصوصی و دولتی پاسخگو نباشند، جرم تلقی می شود.

او توضیح داد: در حال حاضر در تهران ۲۱ نمایندگی و دفتر رسانه‌ی عراقی فعالیت دارند و از تعدد و افزایش آنها استقبال می کنیم و دعوت از رسانه های عراقی یکی از تفاهم هایی بود که امروز در جلسه داشتیم و پیشنهاد ما این بود که تفاهمی هم بین رسانه ها با یکدیگر ایجاد شود تا بتوانند تبادل نیروی انسانی و اطلاعات داشته باشند.

او در پایان گفت: بنابر تاکید رهبر انقلاب، خون مردم ایران و عراق به هم آمیخته و از جنس همدیگر است که نماد آن را می توان در موضوع حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دید. ما فعالان رسانه‌ای ، باید اجازه ندهیم کسی خون و دم را از هم جدا کند. این اعتقاد قلبی و رسمی ما مردم ایران است / شفقنا
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید