نمایش جزییات خبر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۲

جشنواره «شب‌های موسیقی تاک» در ملایر به کار خود پایان داد

نخستین جشنواره «شب‌های موسیقی تاک» با حضور هنرمندانی از چهار استان همدان، مرکزی، لرستان و کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان این حوزه در شهرستان ملایر به کار خود پایان داد.
جشنواره «شب‌های موسیقی تاک» در ملایر به کار خود پایان داد

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ این جشنواره شامل پنج بخش اجراهای صحنه‌ای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و متنوع با موضوعات مختلف شعر، موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر در راستای استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگری و هنری ملایر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر بود.

در این جشنواره که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی شهرستان ملایر و با استقبال پرشور مردم در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر از ششم اردیبهشت به مدت هفت شب اجرا شد، ۱۴ اجرای صحنه‌ای داشت و لحظه‌های پرنشاط و شادی را برای خانواده‌ها و اقشار مختلف مردم فراهم کرد.

از جمله اهداف و رویکردهای مهم برگزاری جشنواره موسیقی می‌توان به رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر الهام گرفته از فرهنگ و هنر ناب ایرانی مبتنی بر اصالت‌های ملی قومی و منطقه‌ای بر اساس نیازهای فرهنگی کشور، حفظ، احیا و ترویح و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی و گسترش ابعاد مختلف موسیقی در متن زندگی مردم از ترانه‌ها و لالایی‌های مادران گرفته تا عزاداری‌ها و جشن‌ها؛ برندسازی، طراحی سایت و فروش اینترنتی ساز و بسترسازی و معرفی جهان شهر ملایر به عنوان «پایلوت سازسازی ایران» اشاره کرد.

شناسایی ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و تقویت جریان عمومی موسیقی، ایجاد فرصتی برای بروز استعدادهای هنرمندان موسیقی، شناسایی نخبگان این عرصه، کمک به تولید و شناسایی آثار فاخر موسیقیایی در جامعه و تقویت هوش شنیداری در ارتقای سلیقه شنیداری مردم در جامعه، حمایت و معرفی هنرمندان بومی، سازگران و سازندگان ساز در ملایر و تعامل و معاشرت بیشتر سازندگان و نوازندگان و آشنایی نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان با انواع سازها و حفظ و ترویج فرهنگ غنی موسیقیایی از دیگر اهداف این جشنواره بود.

تاک

ملایر صاحب سالن کنسرت می‌شود

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شامگاه چهارشنبه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره «شب‌های موسیقی تاک»، این جشنواره را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در ملایر طی هفته اخیر دانست و گفت: با توجه به کمبود سالن موسیقی در ملایر، چند پروژه فرهنگی در دست اقدام داریم که یکی از طبقات در یکی از این پروژه‌ها به سالن کنسرت اختصاص داده خواهد شد.

«سلمان اسماعیلی» با بیان اینکه ملایر در این دوره میزبان گروه‌های موسیقی غرب کشور بود و از هم اکنون باید به فکر میزبانی جشنواره موسیقی سنتی در سطح ملی باشیم، افزود: یک سالن به روز، مجهز و در شان مردم با عنوان سالن کنسرت پیش‌بینی و به سرعت ساخته و تقدیم مردم فرهنگ دوست ملایر خواهد شد.

وی موسیقی سنتی و فاخر را بخش مهمی از هویت ایرانی و اسلامی دانست و بیان کرد: از دیرباز روح و نگاه ما با فرهنگ‌ها و هنرهای مختلف از جمله هنر پررمز و راز موسیقی و شعر در هم آمیخته است و اصالتا و ذاتا علاقه مند به موسیقی به ویژه موسیقی سنتی هستیم.

اسماعیلی یادآور شد: ملایر به عنوان شهرستانی است که در طول سال‌های متمادی هنرمندان بزرگی در عرصه ملی و جهانی به ایران زمین تقدیم کرده و در این راستا نیازمند زیرساخت‌های بیشتر و مدرن در حوزه هنر است و باید برای تحقق این امر مهم همت مجدانه‌تری بین متولیان شکل بگیرد.

جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» در سطح ملی برگزار می‌شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بزرگ «شب‌های موسیقی تاک»، بیان کرد: بنا داریم سال آینده این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

«فرشاد کشاورزیان» افزود: این جشنواره در سطح منطقه‌ای و با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران برگزار شد که شاهد استقبال خوب همشهریان بودیم.

وی وجود ۲۵۰ کارگاه سازسازی در ملایر در کنار برندهای جهانی مبلمان منبت و انگور را یکی دیگر از برندهای ملی برای این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: هدف ما در برگزاری این جشنواره این بود تا با برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، شادی و نشاط عمومی و فضاسازی و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای سطح مشارکت مردمی در رویدادهای فاخر هنری و حس زیبایی طلبی ایجاد شود.

دبیر جشنواره «شب‌های موسیقی تاک» نیز اظهار کرد: در مدت زمان برگزاری این جشنواره در پنج حوزه اجرای صحنه‌ای داشتیم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح و بعدازظهر هر روز کارگاه‌ها و تور گردشگری برگزار شد.

تاک

 

حضور ۳۸۰ هنرمند در جشنواره موسیقی "شب‌های تاک"

" رضا قدسی " با اشاره به حضور ۳۸۰ هنرمند در این جشنواره، بیان کرد: ۲۸۰ نفر از این تعداد، فعالان عرصه موسیقی بودند که با توجه به این ظرفیت، ساخت یک سالن برای اهالی موسیقی یکی از مطالبات مهم هنرمندان حوزه موسیقی در این شهرستان است که امیدواریم به زودی محقق شود.

قدسی همچنین از حمایت‌های شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر و خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد و خواستار حمایت مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی شد و ابراز امیدواری کرد: ملایر به عنوان شهر سازسازی در سطح ملی معرفی شود.

"هادی فیض منش " معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر نام ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و انگور، این شهر باید شهر سازها شود و امیدواریم هر ساله این جشنواره در ملایر برگزار شود.

نخستین جشنواره «شب‌های موسیقی تاک» شامگاه چهارشنبه به کار خود پایان داد و از هنرمندان برتر این حوزه و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

 

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید