نمایش جزییات خبر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۳۷

اولین جامعه هدف در کنشگری طرح طوبی مدارس و دانشگاه هاست

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اظهار خرسندی از آغاز طرح طوبی در جوار ملکوتی ثامن الحجج (ع) گفت: تا پایان این طرح بالغ بر ۱۵۰۰ مبلغ و مروج تحت آموزش قرار می‌گیرند
اولین جامعه هدف در کنشگری طرح طوبی مدارس و دانشگاه هاست
سید مجید امامی، در کارگاه آموزشی طرح ملی «طوبی» در مجتمع فرهنگی - هنری امام رضا(ع) مشهد مقدس، اظهار کرد: طرح ملی طوبی به عنوان طرح جامع و مرجع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ مصوب و از سوی وزارت ارشاد به تمام ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها ابلاغ و در ابتدای سال جاری وارد مرحله اجرایی شد.

وی اضافه کرد: طرح طوبی طی ۳ مرحله برگزار و در مرحله سوم تربیت ۱۵۰۰ مبلغ در کل کشور با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در دستور کار است .

امامی جامعه هدف این طرح را مدارس و دانشگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: دلیل کنشگری و تمرکز بر این جامعه هدف بر این اساس بنا نهاده شد تا مباحث مربوط به حوزه عفاف و حجاب بین نسل نوجوان و جوان تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فعال بودن اداره کل ارشاد خراسان رضوی و کنشگری مشهد در این حوزه، خراسان رضوی به عنوان نخستین استان، آغازگر اجرای این طرح بوده که طی روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه نگاه ما به آغاز این طرح از جوار حرم مطهر رضوی یک نگاه مثبت است.

رئیس کارگروه ملی ساماندهی مد و لباس کشور گفت: حدود ۴۰۰ کنشگر حوزه طلاب، مساجد، بسیج و علاقه‌مندان به حوزه عفاف و حجاب از مشهد در این طرح شرکت کرده‌اند در این دوره کتب‌ و دروسی تدریس می‌شود که چکیده کتاب‌ها و مقالات مختلف در مباحث عفاف و حجاب طرح جامعی است که به شناخت جوانان و نوجوانان کمک می‌کند؛ چراکه ما معتقدیم جوانان و نوجوانان ما دچار فقر هویتی و شناخت در مسئله حجاب هستند و با توجه به بحث جهاد تبیین باید موضوع هویتی حجاب ایرانی و اسلامی تبیین شود؛ چراکه پوشش و حجاب نیز بین زنان ایران باستان وجود داشته است.

وی ادامه داد: در مرحله نخست این طرح  ۴۰۰ نفر از مشهد، ۴۰۰ نفر در دو شهر بزرگ استان بوشهر و ۲۰۰ نفر از تبریز ثبت‌نام کرده‌اند که این طرح در تبریز همزمان با ۱۵ اردیبهشت برگزار خواهد شد. 
سید مجید امامی گفت: پس از اولین مرحله، کنشگری میدانی و پرسش و پاسخ از آموزش‌دیدگان صورت خواهد گرفت تا حد نصاب ورود به مرحله دوم را کسب کنند. مرحله اول مسائل زیرساختی مورد هدف بوده و در مرحله دوم به صورت تخصصی‌تر ورود خواهد شد و مرحله سوم در کنار کنشگری مسائل میدانی، مسائل عرفانی و فلسفی‌تر بیان می‌شود .

وی بیان کرد: به این ترتیب و پس از طی ۳ مرحله انجام طرح از ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کننده در مشهد پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره ۱۲۰ نفر مورد پذیرش قرار گیرند و از کل شرکت‌کنندگان در کشور تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۱۵۰۰ فعال و مبلغات در این سه مرحله در سراسر کشور خواهیم داشت.

 

اعتبارات این کارگروه در سال ۱۰۰ میلیارد ریال است و کفاف اختصاص یارانه برای چادر را نمی‌دهد

رئیس کارگروه ملی ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه پوشاک مربوط به پوشش عفیفانه برای خانم های محجبه در حال حاضر گران است، افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس، منابع مالی برای اختصاص یارانه به پوشاک را ندارد، با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنیاد مستضعفان در تلاش است که تولید داخلی چادر را افزایش دهد.

وی با تاکید بر افزایش کیفیت تولید داخلی چادر مشکی در کشور افزود: در دولت سیزدهم تعرفه واردات چادر مشکی از ۴۰ به ۱۰ درصد کاهش یافته است، با این حال ایجاد برند در حوزه چادر ضروری است، در این راستا زنجیره تولید تا توزیع و مصرف در عرصه چادر شکل می گیرد، در حالی که تولید خانگی چادر هیچ گاه نمی تواند این شرایط را ایجاد کند.

به گفته وی، تا پایان دولت میزان تولید چادر مشکی در کشور از ۳۵۰ میلیارد ریال خواهد گذشت.

امامی با اشاره به حمایت از طراحان داخلی ادامه داد: دولت سیزدهم سامانه طراحان مد و لباس را در کشور راه اندازی کرد تا از این طریق طراحان شناسایی و حمایت شوند، تاکنون نیز ۳۰۰ طراح مد و لباس عضو صندوق اعتباری هنر شدند.

امامی همچنین به «شیما» به عنوان شناسه یکپارچه مد و لباس ایران اشاره و بیان کرد: در طرح شیما اعمال کد برای پنج قلم کالای اجتماعی را ضروری می دانیم و بستر آن نیز ایجاد شده است تا از این طریق بتوان زیست عفیفانه را ترویج داد.

برنامه ملی آموزش و توانمندسازی بانوان برای تبلیغ عالمانه و هنرمندانه حجاب و زیست عفیفانه روزهای 12 و 13 اردیبهشت ماه 1403 در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام مشهد مقدس به همت امور بانوان و خانواده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حال برگزاری است

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید