نمایش جزییات خبر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۲۸

همایش " شعر و هنر وحدت اقوام " در کردکوی برگزار شد .

به مناسبت ۲۹۱ مین زادروز شاعر شهیر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی، همایش " شعر و هنر وحدت اقوام " عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در تالار مجتمع فرهنگی هنری شهید بهشتی کردکوی برگزار شد.
همایش " شعر و هنر وحدت اقوام " در کردکوی برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی، همایش " شعر و هنر وحدت اقوام" به مناسبت ۲۹۱مین زادروز شاعر شهیر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی در تالار مجتمع فرهنگی هنری شهید بهشتی کردکوی برگزار شد .
در ابتدای این مراسم غلامرضا حقیقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن که به فردوسی قوم ترکمن نیز مشهور است با خلق شعرهای بی‌بدیل خویش با مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی، کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن‌ها نمود .

حقیقی در ادامه افزود: مختومقلی با زبان شعر ،مسائل و مشکلات و موضوعات اجتماعی زمان خود را بیان می کرد.
از مفاهیم بلندی که در اشعار مختومقلی موج می‌زند توجه به فضیلت های اخلاقی نوع دوستی ،غمخواری و حکمت عملی بود .

در اشعار مختومقلی صلح،محبت،نوع دوستی ،عرفان و معنویت موج می زند و جهان بشریت را به وحدت فرا می‌خواند و تاثیر قابل توجهی در بسط و گسترش آرامش و صلح در جهان را فراهم آورده است که نیاز امروز دنیای پر تلاطم است .

حقیقی در ادامه افزود:محتومقلی همواره از وحدت و انسجام سخن به زبان می آورد و می‌شود به زبان امروزی گفت که ایشان شاعر تقریب مذاهب بود که همگان را به وحدت با محوریت قرآن و اهل بیت دعوت می کرد . 
اشعار مختومقلی در وصف عاشورا و اهل بیت پیامبر باعث نزدیک تر شدن شیعه و سنی و تقویت وحدت ملی شده است .

در ادامه برنامه نور محمد عظیمی پژوهشگر و سخنران برنامه گفت: از برگزاری این همایش ابراز خشنودی میکنم چرا که باعث همبستگی، همدلی و انسجام بین شیعه و سنی را بیشتر می‌کند.  این عمل نشان از عظمت ،جایگاه و شخصیت مختومقلی است که افتخار جهانی برای گلستان دارد. 
وی افزود: شاعر و عارف مسلمان ترکمن یکی از مفاخر ایران است که اشعار و اندیشه هایش برگرفته از قرآن و پیامبر اکرم (ص) است.

 عظیمی افزود : از اشعار مختومقلی می‌توان اینگونه برداشت کرد که دوران  حیاتش به دو بخش تقسیم می‌شود، بخشی برای تحصیلات و مسافرتها، برای کسب علم و دانش و بخش دیگر به کسب علوم باطنی و معرفت درونی
مختومقلی معتقد بود که هر انسان باید از جوانی به بنای شخصیت  خود بپردازد و بهترین راه برای پرورش شخصیت انسان اطاعت از خداوند و پیروی از پیامبر و امامان است .
در ادامه برنامه ۲۰ تن از شاعران ترکمن،فارس، طبری به شعرخوانی در زمینه اندیشه های مختومقلی و وحدت اقوام پرداختند. 
در انتهای برنامه نیز لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود به شاعران،سخنران،نوازنده ترکمن و خوشنویسان اهدا شد.

شایان ذکر است اجرای دوتارنوازی توسط حاج محمد ایری نوازنده ترکمن و برگزاری ورک شاپ خوشنویسی توسط اعضای انجمن خوشنویسی کردکوی ازدیگر برنامه های این همایش بود .

 

این همایش به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی و انجمن شعر و ادب حافظ برگزار شد .

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید