نمایش جزییات خبر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۵۸

برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی درشهرستان گچساران/موضوعاتی که همچنان لاینحل مانده است/لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران

نشست شورای فرهنگ عمومی گچساران با دستور کار برنامه‌ریزی دهه کرامات و ساماندهی مراسمات ترحیم و فاتحه‌خوانی در دفتر امام‌جمعه گچساران برگزار شد.
برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی درشهرستان گچساران/موضوعاتی که همچنان لاینحل مانده است/لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران،اورنگ نارکی گفت:نشست شورای فرهنگ عمومی گچساران با حضور حجت‌الاسلام موسوی اعظم مسئول بنیاد مهدویت استان با دستور کار برنامه‌ریزی دهه کرامات و ساماندهی مراسمات فاتحه‌خوانی در دفتر امام‌جمعه گچساران برگزار شد.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در ابتدای این نشست گفت: ادارات و نهادها بایستی گزارش اقداماتشان را به‌صورت مکتوب ارسال کنند و در این خصوص نیز اهتمام ویژه داشته باشند؛ بنابراین مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان به‌منزله قانون و لازم‌الاجرا هستند. ادامه نیز مصوبات نشست گذشته شورای فرهنگ عمومی شهرستان قرائت شد و هرکدام از ادارات، نهادها و دستگاه‌های عضو این نشست نیز گزارشی از اقداماتشان در این خصوص ارائه دادند.

سعید فصیحی، مسئول دفتر کانون‌های خدمت رضوی در گچساران در ادامه این نشست گفت: از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه، برنامه‌های دهه کرامت را با حضور خادمین بارگاه امام رضا علیه‌السلام در شهرستان خواهیم داشت به همین مناسبت در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه جاری شهرستان گچساران میزبان کاروان زیر سایه خورشید خواهد بود.

وی افزود: بنابراین برنامه‌هایی در این راستا تدارک دیده‌شده است که همچون سنوات گذشته همکاری ادارات، نهادها و سازمان‌ها را می‌طلبد. اولین برنامه (استقبال) را در روستای دیل خواهیم داشت که برنامه دیگر نیز حضور کاروان زیر سایه خورشید در جمع طلاب، قاریان قرآن و خانواده‌های چند فرزندی خواهد بود.

فصیحی ادامه داد: حضور خادمان حرم مطهر رضوی در جمع حافظان امنیت، نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان پیش‌بینی‌شده است، همچنین عیادت کاروان زیر سایه خورشید از بیماران دریکی از مراکز درمانی شهرستان از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

مسئول دفتر کانون‌های خدمت رضوی در گچساران اظهار کرد: برنامه‌ای هم‌جهت حضور خادمان بارگاه علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در خیابان شهید بلادیان برنامه‌ریزی‌شده است که حضور در جشن‌های مردمی در بوستان شهدای گمنام هم پایان‌بخش این آیین خواهد بود.

امام‌جمعه گچساران در ادامه نیز پیشنهادی در راستای شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) مطرح کرد که کاروان زیر سایه خورشید دیداری با کارآفرینان برتر شهرستان را هم داشته باشند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) در کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به‌ضرورت ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه گفت: امام موسی کاظم علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند که خوشا به حال شیعیان، چراکه شیعیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. البته شیعیان هم نشانه‌هایی دارند که ازجمله تمسک به اهل‌بیت علیهم‌السلام است و نکته دیگر هم اینکه شیعیان حقیقی در پیمودن اهداف الهی‌شان نیز ثابت‌قدم هستند.

حجت‌الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم افزود: انتظار فرج از بالاترین عبادات است بنابراین هیچ‌چیزی بر حضرت صاحب‌الزمان (عج) پوشیده و مخفی نیست و همه ما وظیفه‌داریم در راستای ترویج فرهنگ مهدویت برای ظهور امام عصر (عج) تلاش کنیم.

وی افزود: لذا باید با بصیرت افزایی، عدالت محوری و ظلم‌ستیزی در میدان‌های مختلف حرکت و فرهنگ‌سازی کنیم که بهترین و ارزشمندترین فرهنگ نیز فرهنگ مهدویت است و باید توجه کرد که اهداف متعالی مهدویت در ضرورت بُعد مردمی آن است.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) در کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه تفکر مهدویت خود تبیین‌کننده مکتب الهی است تصریح کرد: پژوهش محوری، توسعه آموزش‌های تخصصی، ترویج فرهنگ مطالعه به جهت آگاهی بخشی و بهره‌گیری از مناسبت‌های دینی و فرهنگی در ترویج فرهنگ مهدویت نقش بسزایی دارند که باید موردتوجه قرار بگیرد. 

حجت‌الاسلام موسوی اعظم ادامه داد: بنیاد مهدویت در سال ۸۵ در استان در زمان مرحوم آیت‌الله ملک حسینی پیگیری و تشکیل شد؛ بنابراین دوره‌های مختلفی دراین‌ارتباط از مهدهای کودک تا سطح دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها رئیس این بنیاد نیز ائمه جمعه هستند و در مرکز استان‌ها نماینده ولی‌فقیه عهده‌دار این مسئولیت است.

حجت‌الاسلام خادمی، رئیس تبلیغات اسلامی گچساران در ادامه هم گفت: بالاتر از مصوب کردن موضوعات ضمانت اجرای آن است، امروزه هزینه‌های بالایی را در مراسمات ترحیم و فاتحه‌خوانی مشاهده می‌کنیم و برخی برای نیم ساعت خواندن با اسباب و آلات موسیقی بر سر مزار متوفیان، هزینه‌ای نزدیک به 30 میلیون تومان دریافت می‌کنند افرادی که سابقاً هم به‌نوعی مداح بوده‌اند.

 وی افزود: نکته دیگر اینکه بعضاً تصاویر بانوان وفات یافته را در قبرستان‌ها شاهد هستیم که رسم غلطی است. متأسفانه این روزها ترویج سبک‌های غلط را در مراسمات فاتحه‌خوانی شاهد هستیم که می‌توان به‌رسم غلط تیراندازی و همچنین صرف هزینه‌های لاکچری و فخر فروشی در مراسمات ترحیم آن‌هم به خاطر چشم‌وهم‌چشمی اشاره کرد.

امام‌جمعه گچساران در ادامه هم گفت: در بحث ساماندهی مراسمات عزا و فاتحه‌خوانی پیشنهاد‌ها عزیزان در این نشست مطرح شود تا در جلسات بعدی به جمع‌بندی و اجرا برسیم.

قیطاسی، رئیس آموزش‌وپرورش گچساران هم در این نشست گفت: متأسفانه این روزها بدعت‌های غلطی در جامعه نهادینه می‌شود که بعدها به فکر چاره‌اندیشی می‌افتیم. به‌هرحال برخوردها نباید افراطی باشد طبق قانون تیراندازی در مجالس عزا تخلف است و جرم محسوب می‌شود که صدالبته کنترل این موضوعات با همراهی خود مردم امکان‌پذیر خواهد بود.

یدالله مرادی، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گچساران گفت: ۴۰ سال است که نهادهای گچساران دو موضوع را نتوانستند حل کنند، اول اینکه موضوع استفاده از ماشین‌های دولتی در خارج از تایم اداری و دوم هم بحث تیراندازی در مراسمات تشییع‌جنازه است که همچنان لاینحل مانده است.

وی افزود: امروز برخی 230 میلیون برای سنگ‌قبر متوفی هزینه می‌کند که اشراف زدگی و رقابت منفی در بحث پذیرایی‌ها و مجالس عزا (فاتحه‌خوانی) را شاهد هستیم، البته مداح و روضه‌خوان نمی‌آورند و روی به خوانندگی آورده‌اند که بعضاً مبالغ هنگفتی هم دریافت می‌کنند.

مرادی اظهار کرد: امروز چندگانگی رفتاری در دستگاه‌های فرهنگی را می‌بینیم و یک شهرستان با قومیت‌های مختلف درعین‌حال چشم هم‌چشمی‌ها هم مشهود است. رسم غلطی هم دوشنبه‌ها برای مراسم فاتحه گذاشته‌اند چراکه قبرستان گچساران این‌همه ظرفیت خودروها را ندارد و راه‌های زیرساختی پیش‌بینی‌نشده است.

سرهنگ صالحی، فرمانده سپاه ناحیه گچساران در ادامه گفت: در خصوص رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ضروری است که نشست‌های مختلفی را با معتمدین، ریش‌سفیدان و متنفذان طوایف مختلف شهرستان داشته باشیم، بنابراین انجام کارهای ایجابی لازم است بنابراین باید در این خصوص فرهنگ‌سازی کرد و ما در سپاه شهرستان آمادگی برگزاری چنین جلساتی را تا حصول نتیجه خواهیم داشت.

در پایان این نشست هم حکم مسئولیت حجت‌الاسلام رشیدی کیا به‌عنوان مسئول دفتر بنیاد مهدویت گچساران به وی اعطا شد.

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویرلاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویرلاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویرلاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویرلاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویرلاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

 

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر

لاکچری شدن مجالس ترحیم در گچساران+ تصاویر


روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید