نمایش جزییات خبر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۷

اولین جلسه هم اندیشی برگزاری نکوداشت دویست و نود و یکمین سالگرد تولد شاعر فقید ترکمن مختومقلی فراغی در علی آبادکتول برگزار شد.

اولین جلسه هم اندیشی برگزاری نکوداشت دویست و نود و یکمین سالگرد تولد شاعر فقید ترکمن مختومقلی فراغی در علی آبادکتول برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی علی آباد کتول؛ اولین جلسه هم اندیشی برگزاری نکوداشت دویست و نود و یکمین سالگرد تولد شاعر فقید ترکمن مختومقلی فراغی با حضور فرماندار و تعدادی از مسئولان شهرستان علی آباد کتول در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

 

احمدی فرماندار محترم در این جلسه به ارادت مختومقلی فراغی به پیامبر بزرگ اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) که بُعد معرفتی عمیقی بر اشعار او بخشیده است اشاره داشت.
وی در ادامه ، مختومقلی فراغی را یکی از محورهای وحدت در گلستان دانست و افزود : مراسم بزرگداشت این عارف و شاعر ایرانی باید با محوریت وحدت برنامه‌ریزی و اجرا شود.

جلالی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی در این باره گفت: مراسم هایی در ۱۴ شهرستان استان برنامه‌ریزی شده‌ است.
وی سپس اشاره ای به برنامه نهایی و ویژه نکوداشت مختومقلی فراغی برای تاریخ پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ، که در مزار آن شاعر فقید واقع در آق توقای شهرستان مراوه تپه و با حضور مهمانان ملی و خارجی برگزار خواهد شد،داشت .

گفتنی است، مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن و فرزند دولت محمد آزادی  در سال ‏۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏۵۷ سالگی به ۱۱۶۹ هجری شمسی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت.

پیکر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه از توابع استان گلستان در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی، به خاک سپرده شد.
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید