نمایش جزییات خبر
در سفر وزیر فرهنگ به پاکستان و سریلانکا انجام شد؛
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۸

سوغات وزیر فرهنگ از دیار اقبال

دیپلماسی فرهنگی و تعمیق ارتباط با همسایگان دو کلید واژه مهمی است که از آغاز به کار دولت سیزدهم و به‌طور مشخص در حوزه فرهنگ و هنر مطرح و پیگیری شده است.
سوغات وزیر فرهنگ از دیار اقبال
دیپلماسی فرهنگی و تعمیق ارتباط با همسایگان دو کلید واژه مهمی است که از آغاز به کار دولت سیزدهم و به‌طور مشخص در حوزه فرهنگ و هنر مطرح و پیگیری شده است.

19 سفر رئیس دولت سیزدهم به ۱۸ کشور جهان از سفر به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان تا  سفر به روسیه، قطر، عمان، ازبکستان، آمریکا، قزاقستان، چین، سوریه، اندونزی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا، کنیا، اوگاندا و زیمبابوه گواهی بر توجه ویژه دولت سیزدهم به  حوزه سیاست خارجی و تعمیق ارتباط با همسایگان است، گسترش دیپلماسی ایران در منطقه و افزایش ارتباطات فی‌مابین همسایگان دو عنصر مهم در تاثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی است اقدامی که  می‌تواند در تعاملات فرهنگی اثرگذار بوده و کفه جبهه مشترک فرهنگی ما با همسایگانمان را سنگین تر کند.

ایجاد ارتباط و اتصال قوی و گسترده میان همسایگان با حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی نزدیک بویژه در حوزه‌های فرهنگی رویکرد مهم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از نخستین روزهای حضور در وزارت فرهنگ با جدیت پیگیری شده است.

در همین زمینه اسماعیلی در سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی که در سومین روز از اردیبهشت  ۱۴۰۳ به پاکستان و سپس سریلانکا صورت گرفت به همراه جمعی دیگر از وزرای کابینه سیزدهم رئیس‌جمهور را همراهی کرد تا به این ترتیب سکان‌دار قطار فرهنگی کشورمان در دیدار و گفت‌وگو با مقامات این دو کشور از ساخت اثر مشترک پیرامون زندگی اقبال لاهوری تا  همکاری‌های گسترده رسانه‌ای را برای کشورمان به ارمغان آورده و فصلی نو در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با دو همسایه شرقی را رقم بزند.

«طراحی معادله جدید در جهان فرهنگی»
حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در سفر به پاکستان و سریلانکا، علاوه بر اینکه به اذعان فعالان فرهنگی پاکستانی و ایرانی، نشانه‌ای از پررنگ بودن رویکرد فرهنگی این سفر است، گواهی هم بر حرکت قطار دیپلماسی فرهنگی کشور به سمت همسایگان شرقی است؛ همسایگانی که وجوه اشتراکی زیادی از جمله نزدیکی جغرافیایی، دینی و تاریخی با کشورمان دارند. نقاط اشتراکی که باعث قرار گرفتن ما در یک جبهه مشترک فرهنگی و مبارزه با دشمنان به ویژه دشمن صهیونیستی شده است. از جمله این کشورها، پاکستان است که رویه مقابله با اسرائیل و کاهش تبادلات تجاری با آن را بطور جدی دنبال می‌کند.

وجوه اشتراکی سیاسی و فرهنگی بین ایران و پاکستان و قرابت مردم دو کشور، و حضور و توافقات وزیر فرهنگ در سفر به این کشور نشانه‌ای از عزم جدی دو دولت برای ورود به فصل جدید مناسبات فرهنگی است؛ فصلی که وزیر‌ فرهنگ جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان «طراحی معادله جدید در جهان فرهنگی» یاد کرد، معادله‌ای مبتنی بر اشتراکات فرهنگی دو کشور جهت دست‌یابی به اهداف مشخص در آینده.

«سوغات‌های فرهنگی وزیر فرهنگ از سفر به پاکستان و سریلانکا»

وزیر فرهنگ کشورمان در سفر به پاکستان به همراه رئیس‌جمهور و جمعی دیگر از کابینه‌ دولت‌ سیزدهم، ضمن رایزنی با مسئولان فرهنگی و سینمایی پاکستانی، در زمینه توسعه مبادلات فرهنگی و ساخت یک اثر سینمایی مشترک تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند، تاکید بر مساله غزه و فلسطین به عنوان مساله نخست جهان اسلام از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزیر فرهنگ با همتایان خود در این سفر بود.

اسماعیلی همچنین در نشست خبری مشترک با جمال شاه، همتای پاکستانی خود تاکید کرد: پاکستان در خط مقدم دفاع از فلسطین قرار دارد. پاکستان نیز مانند ایران که حامی آرمان‌های فلسطین است و بهتر از بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر نشان داد که در خط مقدم دفاع از فلسطین قرار دارد. بنابراین پرداختن به مساله فلسطین در جریان این سفر، ضروری و محوری است.

رسیدن به یک تفاهم مهم در خصوص ساخت اثر سینمایی مشترک با موضوع اقبال لاهوری، که بازتاب گسترده‌ای هم در فضای رسانه‌ای دو کشور پیدا کرد، از دیگر نتایج سفر هیات عالی‌رتبه ایرانی به پاکستان بود؛ همچنین برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در پاکستان را می‌توان از دیگر دستاوردهای فرهنگی سفر به ین کشور برشمرد.

اسماعیلی در ادامه برنامه‌های رئیس‌جمهور همراه وی به سریلانکا سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات این کشور، چندین تفاهم‌نامه فرهنگی نیز با مقامات سریلانکا امضا کرد. اسناد همکاری‌های جدید ایران و سریلانکا، در زمینه همکاری‌های گسترده رسانه‌ای، سینمایی، جهانگردی، کتابخانه‌ای و… بوده است که تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از اقدامات سازنده قبلی است.

دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم/ از عشق‌آباد تا سریلانکا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان پیرامون استقبال مردم پاکستان و سریلانکا از رئیس‌جمهور و هیات همراه وی و همچنین گسترش روابط همه‌جانبه با کشورهای پاکستان و سریلانکا در پیامی که در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس منتشر کرد نوشت: از شگفتی سفر به پاکستان و سریلانکا استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور بود؛ وی ادامه داده سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان رو به فزونی است و در همین زمینه ضمن تاکید بر گسترش روابط همه‌جانبه،  انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید در این سفر را نشانه کوشش‌های دولت مردمی برای گسترش عمق راهبردی کشورمان خوانده است.

اهمیت به روابط با همسایگان، رویکرد دولت مردمی

رویکرد جمهوری اسلامی در برابر کشورها و ملت‌های همسایه مبتنی بر رابطه خویشاوندی بوده و همواره مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقاء روابط با کشورهای همسایه خود می‌داند. اشتراکات فرهنگی باید ارتباط دولت‌های نزدیک به هم را افزایش داده و زمینه‌ساز ارتقاء بیش از پیش این ارتباط شود.

برگزاری هفته‌های فرهنگی، ساخت آثار مشترک، حضور هنرمندان کشورهای همسایه در ایران و متقابلا زمینه‌سازی جهت حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای مهم بین‌المللی از اقدامات مهم و موثری است که می‌توان با پیگیری زمینه‌ساز گسترش پیش از پیش روابط فرهنگی بین کشورها شود. امروز جهان در حال دگرگونی است و تامین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی در زمینه‌های گوناگون  با قدرت‌های نوظهور است و سیاست خارجی موفق سیاستی است که از این فرصت بهره‌مند شده و از آن استفاده کند.

حضور در کشورهای همسایه توسط رئیس دولت سیزدهم و وزیر فرهنگ از ترکمنستان تا ترکیه و پاکستان و سریلانکا و انعقاد انواع تفاهم‌نامه‌های فرهنگی شکل عملی پیگیری این هدف دولت است که تنها در سطح یک ادعا باقی نماند.

ایران دارای ۷ همسایه مرزی و ۱۰ همسایه ساحلی است که فرصت های بیشماری را برای دیپلماسی فرهنگی و سایر حوزه‌ها را برای ما فراهم می‌کند به ویژه اینکه فرهنگ ایران در بسیاری از کشورهای همسایه جریان و حضور قدرتمندی دارد از همین بررسی دیپلماسی فرهنگی دولت سیزدهم و تاکید و توجه بر گسترش تعاملات دیپلماتیک در زمینه‌های مختلف گوهی بر نفوذ بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در منطقه  و طراحی سامانه‎‌های مختلف از جمله سامانه فرهنگی مشترک در راستای رسیدن به اهداف منظور را رقم خواهد زد سامانه‌ای که وزیر فرهنگ در سفر اخیر خود از آن با عنوان طراحی و گسترش ‎پدافند فرهنگی علیه رژیم صهیونیستی با همکاری کشورهای همسو در منطقه یاد کرد.

خبرنگار: مریم رحمانی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید