نمایش جزییات خبر
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۰

موزه پبده یکی از بی نظیرترین موزه های کتب و نسخ خطی قرآن کریم کشور در بخش خصوصی است

رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به همراه رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان و کارشناسان حوزه قرآن و عترت اداره کل از موزه پبده یکی از بی نظیرترین موزه تخصصی کتب و نسخ خطی قرآن کریم در بخش خصوصی واقع در شهر فولادشهر از توابع شهرستان لنجان بازدید کردند.
موزه پبده یکی از بی نظیرترین موزه های کتب و نسخ خطی قرآن کریم کشور در بخش خصوصی است

 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان ،داریوش پبدنی مدیر موزه دارای مدرک کارشناسی مکانیک صنعتی که در داخل و خارج کشور فعالیت کاری خوبی در زمینه رشته تحصیلی خود داشته اند ولی به جهت علاقه به حوزه فرهنگ حدود 25 سال پیش یک کتابفروشی در فولادشهر تاسیس می کنند و با ارتباطی که با کتابفروشی های اصفهان و مخصوصا کتابفروشی های تهران داشته اند با هزینه شخصی کتاب ها و اسناد قدیمی را خریداری می کردند. به گفته ایشان در ابتدای خرید کتاب ها و اسناد، هدف تاسیس موزه نداشتند بلکه هدف حفظ آثار نیاکان و جمع آوری آنها بوده است ولی در ادامه در سال 1389 این موزه با هزینه های شخصی تاسیس می شود. ایشان به معنی اخص کلمه فعال فرهنگی هستند که در زمینه کاریکاتور نیز فعال هستند و آثار ایشان در مطبوعات و کتاب های مختلف چاپ شده است.اکنون نیز نائب رییس انجمن موزه داران استان اصفهان می باشند.
داریوش پبدنی در خصوص آثار موجود در موزه گفت : بیش از سه هزار نسخه ثبت شده در موزه وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش می‌شود. تعداد زیادی قرآن‌های خطی و طلاکوب همچنین قرآن‌هایی با خط مرحوم احمد نیریزی، کتاب روضه شیخ کلینی، کتاب سوال و جواب شیخ مرتضی انصاری، نوشته های سید العراقین، کتاب اسفار اربعه ملاصدرا، کتاب‌های نجومی از دوره ایلخانی، شاهنامه به پنج زبان دنیا، طومار تقسیم آب و حق‌آبه محله دستگرد و جرقویه اصفهان، اسناد دوره ظل السلطان و مظفرالدین شاه و اسناد ارزشمند دیگری در موزه است که مورد استفاده دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه هنر شیراز ، اصفهان و دیگر دانشگاه های کشور می باشد که برای فعالیت های پژوهشی، پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا به این موزه مراجعه می کنند.
مدیر اولین موزه  تخصصی کتب و نسخ خطی کشور در بخش خصوصی در خصوص استقبال کشورهای خارجی گفت : از کشورهای مختلف آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه،  امارات و دیگر کشورهای دنیا از موزه بازدید کرده اند و به بی نظیر بودن موزه اذعان کرده اند. همچنین برای بسیاری از همایش های بین المللی در کشورهای مختلف دعوت شده ام. یک زن فرانسوی برای بازدید با همسر خود به موزه مراجعه کرد و به دنبال قرآن با ترجمه فرانسوی بود. بعد از اینکه قرآن با ترجمه فرانسوی را به ایشان هدیه دادم ذوق زده شد و قرآن را روی سر خود قرار داد و بسیار تشکر کرد. البته اکنون نیز برای برگزاری نمایشگاه از کشورهای مختلف دعوت می کنند ولی بعضا سعی می کنم به جای هزینه های سفرهای خارجی اعتبارات خود را صرف  بسط، گسترش و نگهداری موزه کنم. ضمنا با توجه به درخواست هایی که شده است آخرین دعوت اینجانب برای نمایشگاه خارجی حضور در نمایشگاه امارات به مدت یکماه می باشد.
داریوش پپدنی در ادامه در خصوص فعالیت در دیگر شهرستان های استان گفت : در شهرستان های مختلف استان اصفهان حضور دارم و برای تاسیس موزه یا برگزاری نمایشگاه در شهرستان های مختلف برای حفظ آثار نیاکان خود و رسیدن به نسل بعدی بسیار تلاش می کنم. مدتی قبل نیز در زواره نمایشگاه 1000 حکم حکومتی برگزار نمودم.
داریوش پبدنی در ادامه افزود : با توجه به اینکه اعتقاد دارم کلمات قرآن کریم معجزه می کند بنده همکاری هایی را با شورای حل اختلاف دادگستری به منظور صلح و سازش طرفین در محیط معنوی این موزه دارم و معمولا مراجعین به حرمت قرآن کریم موارد مورد اختلاف را با رضایت حل می کنند و این از برکات قرآن کریم است.
علی حاجی زکی رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت : این موزه از افتخارات کشورعزیزمان و یکی از مجتمع های بزرگ فرهنگی و به عنوان یکی از پتانسیل های فرهنگی استان اصفهان محسوب می شود و همگی وظیفه داریم در حفظ و نگهداری اسناد موجود در موزه و معرفی به آیندگان تلاش کنیم.
رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت : موزه پبده یکی از بی نظیرترین موزه های نسخ خطی قرآن کریم در بخش خصوصی می باشد. وجود اسناد و مدارک فرهنگی در این موزه ارزش و اهمیت این مجموعه نفیس را صدچندان کرده است. امیدواریم مسوولین شهر و استان ضمن بازدید از این موزه و با کمک های مادی و معنوی نسبت به معرفی و حفظ این گنجینه ارزشمند اقدام نمایند.
سید علی اکبر محمدی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان ضمن اعلام همکاری با موزه گفت: این موزه مایه مباهات برای استان اصفهان و مخصوصا شهرستان لنجان می باشد و این آمادگی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان وجود دارد که با هماهنگی رسانه های شهرستان و کانون های آگهی و تبلیغات شهرستان نسبت به معرفی به همشهریان، هم استانی ها اقدام نماییم و نیاز است کلیه دستگاه های فرهنگی و خصوصا شهرداری فولادشهر برای تخصیص مکان مناسب و درشان این آثار ارزشمند  تلاش کنند.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید