نمایش جزییات خبر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۱۸

اعضای کارگروه حکیم طوس با حکم ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور منصوب شدند

طی احکامی جداگانه از سوی محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جمعی از استادان و مدیران ارشد فرهنگی و هنری استان خراسان رضوی به عنوان اعضای کارگروه همایش ملی و بین المللی «حکیم طوس» منصوب شدند.
اعضای کارگروه حکیم طوس با حکم ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور منصوب شدند

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید جواد موسوی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی، جاوید کیانی معاون فرهنگی شهرداری مشهد، مجید عسگری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی و فرزاد قائمی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اعضای این کارگروه را تشکیل می دهند.

در متن حکم محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده است:

« با عنایت به نقش و جایگاه شاعر شیعی حماسه سرای ایران، ابوالقاسم فردوسی در تاریخ فرهنگ ایران اسلامی و در راستای پاسداشت مقام شامخ این فرهنگبان فرزانه، جنابعالی به عنوان عضو کارگروه «حکیم طوس» منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال؛ با همراهی و همکاری دیگر اعضای کارگروه و در نظر داشت اهداف ذیل جهت انجام وظایف محوله موفق و مؤید باشید.

بر اساس این حکم، اهداف اصلی این کار گروه ملی عبارتند از:

۱- برنامه‌ریزی سالانه با هدف معرفی حکیم طوس به مخاطبان مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان کشور

۲- برگزاری همایش‌های علمی با محوریت اندیشه‌ی فردوسی، شاهنامه و ادبیات حماسی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد

۳- تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم فردوسی در استان خراسان رضوی جهت هماهنگی و هم‌افزایی به منظور استفاده از ظرفیت اجرائی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف

۴- اهتمام در برگزاری مراسم بزرگداشت سالانه در محل آرامگاه فردوسی و دهه حماسه ایرانی اسلامی از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۳ خرداد ماه

۵- ایجاد بستر مناسب به منظور فعالیت دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی و ملی جهت معرفی هر چه بهتر حکیم طوس در سطح ملی و بین‌المللی

۶- حمایت از تولیدات فرهنگی ـ هنری پیرامون شاهنامه و ادبیات حماسی و نظارت بر طرح‌های پیش رو در استان خراسان رضوی

۷- حمایت از نشر کتب و پژوهش‌های با موضوع فردوسی و ادبیات حماسی؛ خاصه آثاری که در طول تاریخ به تبعیت از شاهنامه سروده شده‌اند.

۸- تلاش در زمینه تدوین آیین‌نامۀ داخلی کارگروه و اساسنامۀ تشکیل بنیاد حکیم طوس برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب به منظور تجمیع و تثبیت فعالیت‌های شاهنامه‌پژوهی و شناخت شخصیت فردوسی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.»

در دور جدید مدیریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سال ۱۴۰۱ تاکنون، آیین های گرامیداشت و پاسداشت مفاخر فرهنگی، ادبی و حکمی ایران و جهان پارسی از یک روز به یک هفته گسترش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۳ نیز با برگزاری هفته بزرگداشت سعدی شیرازی؛ هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، حافظ شیرازی و... نیز در دستور کار این انجمن قرار خواهد داشت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید