نمایش جزییات خبر
علی رضا معاف
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۰۲

نکته قرآنی -روایی در چگونگیِ مواجهه با مسئله «کشف حجاب»

روش مواجهه اندیشمندانی همچون «آیت الله مصباح» با فتنه های فرهنگی- اجتماعی چگونه بود؟

۱ تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی (مانند مسئله «کشف حجاب»)، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی.
«گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها»یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند. 

۲_ امام امیرالمؤمنین(ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند: 

🔸«ارْمِ بِبَصَرِکَ‏ أَقصَى‏ الْقَوْمِ‏ وَغُضَّ بَصَرَکَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه‏؛به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را(از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.»(نهج البلاغه؛خطبه11)

درواقع توصیه امیرالمؤمنین(ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی(اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید:«ارْمِ بِبَصَرِکَ‏ أَقْصَى‏ الْقَوْمِ؛به انتهای سپاه دشمن بنگر».

همچنین می فرماید:«غُضَّ بَصَرَکَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند.
از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار.

۳_ با توجه به آنچه گفته شد، در مسئله "کشف حجاب" نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از "کشف حجاب های خیابانی" را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد:

✅ امروز میدان نبرد اصلی در مسئله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی»(بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) است. 
✅ میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است.
✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی» است.
✅میدان نبرد اصلی، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب» است.
✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند.
✅ میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود.
✅ میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی است که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته.
✅ میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند.

آری! باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»،«فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم.

برخورد با معلولها بدون برخورد جدی با علت ها، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید.

4⃣ این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود،مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند.

5⃣همچنین سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند.
برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً»(در یک صف واحد) است: 

🔸«فَأَجمِعوا کَیدَکُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نیرو و نقشه خود را جمع کنید و دریک صف(به میدان مبارزه)بیائید.»(طه: 64)
در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است:
"إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِهِ صَفًّاکَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ"(صف:4)
 ماده واحده «هماهنگی فعالیت­‌ها و اقدامات فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب» که در جلسه 880 مورخ 1402/01/29 شورای عالی انقلاب فرهنگی

«ماده واحده- به منظور هماهنگی فعالیت­‌ها و اقدامات فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب مبتنی بر احکام بندهای 1 و 2 ماده 6 مصوبه جلسه 820 مورخ 1398/6/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساختار و فرآیند مربوطه به شرح بندهای ذیل تعریف و ایجاد می­‌گردد:

1- در اجرای وظایف مندرج در بند 1-6 ماده 6 مصوبه جلسه 820 مورخ 1398/06/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاست‌گذاری، تصمیم­‌گیری کلان و راهبردی در حوزه عفاف و حجاب و ارزیابی حسن اجرای مصوبات عفاف و حجاب»، به منظور بررسی کارشناسی و سیاست‌گذاری کلان در زمینه عفاف و حجاب؛ «اتاق فکر و اندیشه‌ورزی» به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عضویت 4 نفر از صاحب‌نظران به انتخاب وی و نمایندگان رؤسای قوای سه گانه، در دبیرخانه این شورا تشکیل می‌­شود.

2- در چارچوب مفاد بند 2-6 ماده 6 مصوبه جلسه 820 مورخ 12/06/1398 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور همکاری با وزارت کشور و ایجاد هماهنگی فعالیت‌ها و اقدامات بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، تدبیر و پیش‌بینی سازوکار لازم برای فعالیت این دستگاه‌ها و نهادها و نظارت بر عملکرد آنها و راهبری اجرایی­سازی هوشمندانه و مستمر اقدامات فرهنگی مجموعه مصوبات عفاف و حجاب؛ «کمیته هماهنگی اقدامات دستگاه­های فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب» با ترکیب ذیل در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود:

1. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (رئیس کمیته)
2. معاون ذی‌ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
3. معاون ذی‌ربط سازمان تبلیغات اسلامی
4. معاون سیمای سازمان صدا و سیما
5. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
6. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
7. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
8. رئیس سازمان امور اجتماعی کشور
9. معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
10. معاون ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت
11. معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
12. معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌­های علمیه
13. معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه خواهران
14. معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم
15. دو نفر از نمایندگان تشکل‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب به انتخاب رئیس کمیته

تبصره- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح‌­ها و برنامه‌­های مصوب این کمیته را به سازمان برنامه و بودجه برای بررسی، تأمین اعتبار و تخصیص به دستگاه‌­های اجرایی ذی­ربط، ارائه می‌­نماید تا در چارچوب اعتبارات پیش‌­بینی شده بدین منظور مورد عمل قرار گیرد.

3- در چارچوب مفاد بند 2-6 مصوبه جلسه 820 مورخ 1398/06/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ هماهنگی، تدبیر و پیش‌بینی سازوکار لازم برای اجرای مجموعه مصوبات عفاف و حجاب در دستگاه‌های غیرفرهنگی در تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و نظارت بر عملکرد آنها و هماهنگی اقدامات و فعالیت‌ها در برابر جریان‌های سازمان‌دهنده کشف حجاب با محوریت وزارت کشور انجام می‌شود و گزارش آن به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌گردد و ستاد عفاف و حجاب مستقر در وزارت مذکور و کمیته هماهنگی اقدامات دستگاه‌های فرهنگی به‌صورت هماهنگ فعالیت می‌نمایند و این کمیته گزارش سالانه عملکرد خود و دستگاه‌های فرهنگی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید».

 سید ابراهیم رییسی
رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید