نمایش جزییات خبر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۳۴

روایت وزیر فرهنگ از استقبال پاکستانی‌ها از عملیات وعده صادق/ ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رییس‌جمهور به پاکستان سفر کرده در گفت‌وگویی گفت: ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد.
روایت وزیر فرهنگ از استقبال پاکستانی‌ها از عملیات وعده صادق/ ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه این سفر گفت‌وگویی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت که متن آن در ادامه می‌آید:

آقای اسماعیلی در شهر اقبال لاهوری حضور دارید شاعری که غیر ایرانی‌ترین ایرانی به‌شمار می‌رود؛ براساس گفت و گویی که با مسئولان پاکستانی داشتید، برداشت شما از نوع نگاه‌ها به فرهنگ ایرانی چیست و آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند، همانطور که می‌دانید اساسا شکل‌گیری و جداشدن پاکستان از هندوستان تنها به دلیل مسائل دینی و اعتقادی بوده است؛ چون مسلمانان می‌خواستند دولت مستقل اسلامی داشته باشند پاکستان از هندوستان جدا شد.

اولین دولتی که عنوان جمهوری اسلامی را برای خود برگزید متعلق به کشور پاکستان بود به همین دلیل فضای فرهنگی این کشور بسیار به ما نزدیک است.

پاکستان با وجود اینکه مساحتش کمتر از ایران است، نزدیک به ۲۴۰ میلیون جمعیت دارد جمعیت عظیمی که در این کشور زندگی می‌کنند عمدتا نگاه دینی دارند، از برادران اهل سنت گرفته تا برداران تشیع.

 باید در نظر داشت در این کشور نزدیک به شصت میلیون پیرو مذهب جعفری زندگی می‌کنند، البته همه مسلمانان عاشق مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند و ما این مساله را مایه وحدت جهان اسلام می‌دانیم.

دو کشور اشتراکات فرهنگی هم دارند...

بله، میراث مشترک بعدی ایران فرهنگی است؛ «ایران فرهنگی» در قالب مرزهای سیاسی امروز نمی‌گنجد ایران فرهنگی عظمت بزرگی دارد که از شرق تا قلب چین جلو رفته است از  شمال تمام آسیای مرکزی، میانه و قفقاز شمالی را در برگرفته است، از غرب تا مدیترانه و شمال آفریقا امتداد دارد در جنوب نیز همه بخش های جنوبی خلیج فارس و کشورهای مختلفی که در این منطقه قرار دارند جزوی از ایران فرهنگی بزرگ بشمار می روند و این مسأله را در نقاط مختلف این منطقه بزرگ احساس می کنیم.

نوع نگاه مردم در قبال جمهوری اسلامی و دولت ایران چگونه بود؟

امروز در شهر تاریخی لاهوری عظمت شعر فارسی، ایران اسلامی و ایران انقلابی را بیش از گذشته می بینیم؛ در دانشگاه بزرگ این شهر دیدید که دانشجویان و اساتید چطور به آقای رییس‌جمهور ابراز محبت می کردند و از ایشان به عنوان نماینده مردم ایران استقبالی گرم و تاریخی به عمل آوردند.

چهار دهه قبل زمانی که رهبر انقلاب به این کشور سفر کردند پانصد هزار نفر به استقبال ایشان آمدند که نشان می دهد انقلاب اسلامی، ایرانیان و ایران‌فرهنگی عناصری هستند که ما را با مردم پاکستان در یک جهت قرار داده‌اند و آن هم مبارزه با ظلم و ستم است.

پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونسیتی در روزهای گذشته واکنش‌های زیادی در بر داشته است، موضع مردم پاکستان در مورد عملیات «وعده صادق» را چگونه ارزیابی کردید؟

انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونیستی به شدت باعث عزت و افتخار شده است؛ در این سفر جایی حضور پیدا نکردیم مگر اینکه جوانان، دانشگاهیان و مقامات سیاسی از انتقام سخت و تحقیر رژیم صهیونسیتی توسط سپاهیان انقلاب ابراز شعف نکنند. به رزمندگان اسلام  مقاومت مردم ایران و مردم غزه درود و سلام می فرستادند تا جایی که این اقدام فضای جدید انقلابی را در منطقه به‌ وجود آورده است.

آینده همکاری ایران با کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با کشورهای همسایه در یک مسیر قرار داریم، ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه اتخاذ کرده است و همه مسلمانان و همسایگان را متعلق به جغرافیای واحد به نام جغرافیای جهان اسلام و آینده‌ای امید بخش به نام تحقق تمدن نوین اسلامی می‌داند و از خصلت‌های قومی، قبیله‌ای و زبانی عبور کرده‌ایم و به سمت تشکیل امت واحده اسلامی همانطور که در قرآن کریم به آن دعوت شدیم در حال حرکت حرکت هستیم.
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید