نمایش جزییات خبر
با بزرگان علوم انسانی در چهلمین دوره جایزه کتاب سال؛
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰۰:۵۰

کتاب سال منجر به افزایش غنای علمی و پژوهشی کتاب‌ها می‌شود

محمدعلی بهمنی قاجار با اشاره به این‌که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منجر به افزایش غنای علمی و پژوهشی کتاب‌ها می‌شود، گفت: این جایزه در تخصصی‌تر شدن کتاب و آثار پژوهشی تاثیر ژرفی دارد.
کتاب سال منجر به افزایش غنای علمی و پژوهشی کتاب‌ها می‌شود
محمدعلی بهمنی قاجار در گفت‌وگو با ستادخبری چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌اُمین جایزه جهانی کتاب سال، برگزاری جایزه‌ای با این عنوان را امری مثبت تلقی کرد و ادامه داد: جایزه کتاب سال، نویسندگان و اهل قلم را تشویق می‌کند و ارزیابی سالانه از آثار مکتوب کشور می‌تواند نوعی دلگرمی برای اهل کتاب باشد. از این رو باید ارج و قرب جایزه حفظ شود.

 

وی با اشاره به جایزه‌ای که به آثار برگزیده و منتخب کتاب سال اعطا می‌شود، عنوان کرد: نویسندگان و اهالی کتاب به یک قدردانی معنوی نیاز دارند و این امر باید به‌گونه‌ای باشد که بدانند مورد احترام و توجه قرار دارند. به‌واقع احترامی که به اهل قلم گذاشته می‌شود باید متناسب با جایگاهی باشد که این افراد در جامعه دارند و این موضوع در جایزه کتاب سال به چشم می‌خورد.

 

بهمنی قاجار ادامه داد: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تخصصی‌تر شدن کتاب و آثار پژوهشی تاثیر ژرفی دارد. هنگامی که نویسندگان می‌بینند که هر ساله چه آثاری به عنوان اثر برگزیده سال معرفی شده است سعی می‌کنند آثار خود را به استانداردهایی نزدیک کنند که در داوری کتاب سال مورد مطالبه است. این امر منجر به افزایش غنای علمی و پژوهشی کتاب‌ها خواهد شد.

 

نویسنده کتاب «تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی (بحرین)» به دیجیتالی شدن دنیای اکنون اشاره و بیان کرد: اکنون توجه به شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است و برخی متنی کوتاه را بازنشر می‌دهند و گمان می‌کنند از کتاب و مقاله بی‌نیاز شده‌اند؛ درحال حاضر عموما از محیط علمی به سمت پخته‌خواری در حرکتند و فضای پژوهشی تبدیل به دنیای فعالیت‌های زرد شده است. این که جایزه‌ای آثار فاخر را معرفی کند علاوه‌بر تشویق نویسندگان به جامعه کتابخوان نیز کمک می‌کند تا آثار فاخر را مطالعه کنند و به نوعی تشویقی برای کتابخوانی نیز خواهد بود.

 

نویسنده کتاب «ایران و افغانستان؛ از یگانگی تا تعیین مرزهای سیاسی» همچنین با اشاره به ضرورت اشاعه فرهنگ مکتوب در کشور گفت: هر کار فرهنگی که انجام شود به فرهنگ مکتوب کشور و اشاعه فرهنگ اسلامی کمک خواهد کرد. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار سایر فعالیت‌های این چنینی تاثیر خود را بر غنای فرهنگ و آثار مکتوب گذاشته است.

 

وی افزود: جایزه کتاب سال باید همچنان معیارهای علمی خود را حفظ کند؛ از پژوهشگران و استادان دانشگاهی بی‌طرف، صالح و برجسته در داوری‌ها بهره ‌گیرد و وقتی اعتبار علمی جایزه حفظ شود تاثیرات شگرفی بر جامعه و آثار مکتوب کشور خواهد گذاشت.

 

نویسنده کتاب «اختلافات ارضی افغانستان و پاکستان؛ به روایت اسناد تاریخی وزارت امور خارجه ایران» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته جایزه کتاب سال فرهنگ نقد را نیز گسترش می‌دهد، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ها و جوایزی برای معرفی فرهنگ ایرانی لازم است؛ کشوری همچون ایران که محور حوزه تمدنی بزرگ بوده و با این غنای فرهنگی و تاریخی لازم است تا آثار و کتاب‌های مختلف در سطح جهان را مورد مطالعه قرار دهد و قضاوتی در خصوص آن داشته باشد.

 

محمدعلی بهمنی قاجار در پایان ضمن بیان این‌که داوری‌ها در جایزه کتاب سال منصفانه است، گفت: آثاری که تاکنون به عنوان برگزیده سال انتخاب شدند آثار ارزشمندی به‌شمار می‌روند؛ در این جایزه کمتر به نام‌ها توجه شده و بیشتر محتوای آثار است که مورد توجه  قرار می‌گیرد.
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید